onsdag den 16. april 2014

Jord Under Neglene

Så har jeg endelig gjort det - mine krydderurter er allesammen stadigvæk i live, men nogen af dem begyndte at se lidt slatne ud, og to af dem var endda lidt plaget af noget mug-agtigt noget nede ved jorden. Derfor tænkte jeg, det var på tide at få jord under neglene!



Jeg var for noget tid siden et smut i Bauhaus med min mor, som havde set at man kunne få nogle smarte plast-"potter" fra mærket Elho. De er sådan trekløverformede, som du kan se længere nede, og så har de en lille bakke nedenunder, som opsamler alt det overskydende vand, så planterne ikke står og sopper i for meget fugt. Jeg tænkte, det var rigtig smart - især fordi de faktisk kan stables! Hvis man køber en til, kan man sætte den ovenpå, sådan forskudt (kig på hjemmesiden, det er svært at forklare.) Jeg har her omplantet min persille, timian og koriander, fordi de ifølge diverse hjemmesider godt skulle kunne klare det danske klima. Indtil videre har jeg dog planlagt at vænne dem langsomt til vejret ved at hive dem indenfor, når de har stået ude et par timer. Det har jeg hørt, man skal, men ved ikke om det er nødvendigt.

Jeg "nulrede" Ikea-potten lidt for at løsne rødderne og kunne derefter skubbe planten ud af potten ved at trykke bunden opad - det er rigtig smart faktisk, for man skal jo helst ikke hive for meget i planterne. Rødderne bliver nødt til at være forholdsvist intakte, når de skal omplantes. Jeg rystede så meget jord af, som jeg kunne, men endte med at efterlade en del jord på rødderne, fordi de var lidt skrøbelige. Jeg håber det går - den nye jord burde give næring nok. Det er pottemuld fra Bilka - kan ikke lige huske mærket, men billigt ihvertfald. Jeg sørgede for at vande det godt igennem, og gravede så ellers bare et passende størrelse hul til hver plante, og pakkede jorden sammen om planten, når den var kommet i hullet. Så fik de lige lidt mere vand, siden "krukken"jo leder vandet væk fra rødderne, når der er for meget. Håber jeg ihvertfald!



Mine andre urter lod jeg være for nu - basilikum (til venstre) er jeg slet ikke sikker på, får lov at komme udenfor. Den skal have det så varmt, at jeg bare regner med at beholde den i vinduet indenfor. Men en ny, større krukke skal den helt sikkert snart have. Oreganoen (forrest) er stadig lidt lille, selvom den strækker sig godt ud efterhånden - jeg ved bare ikke helt om der er nok rødder i de (kun to i princippet) planter, som har overlevet. Citronmelissen (til højre)går det rigtig godt med, som I kan se - det er faktisk den højeste plante nu, hvilket jeg er rigtig glad for. Da jeg har læst, at den breder sig rigtig meget, tror jeg, jeg finder en separat potte, som den kan hygge sig i. 



Det var lige en lille planteupdate fra mig! Tak, fordi du læste med =)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar