søndag den 6. juli 2014

Hvordan jeg Blev Forvandlet til en Kreativ, Hæklende Wannabe Husmor

Nu skal den her blog til at leve op til sit navn - her kommer nemlig mit første indlæg om kreative projekter! Man kan vel sige, at madopskrifterne også var lidt kreative, men da jeg fandt på navnet til bloggen, var det faktisk hovedsageligt sådan nogle ting her, jeg regnede med at poste. 

Min kære mor, som også blogger under navnet Prusilusken, jublede af fryd, da jeg sidste september erklærede, at nu ville jeg gerne lære at strikke. Hun er nemlig et meget kreativt menneske, som så langt tilbage jeg kan huske, både har syet og strikket rigtig meget. Hun har vidst faktisk kunnet alle mulige håndarbejdsagtige ting siden hun var barn. Derfor husker jeg et par gange op gennem min barndom, hvor hun forsigtigt har foreslået, at hun da godt kunne lære mig at strikke eller sy, hvis jeg havde lyst. Jeg har syet en lille smule i en meget kort periode, da jeg var barn, og fik da også lavet en pude, hvis jeg husker rigtigt. Men det der med at strikke - generelt ting, der involverede garn - husker jeg som værende ekstremt bedstemoragtigt og overhovedet ikke sejt. At være et sejt barn i halvfemserne og start-nullerne inkluderede Cartoon Network, spraglede gamacher og Pokémon - og hvis man gik op i garn, var det hvis det var det garn, der kunne tøjles med en gigantisk scrunchie. Jeg gik vidst igang med et meget simpelt strikket halstørklæde, som så desværre blev kastet i forsømmelsens dybe hul i et nullermandsinficeret hjørne af mit børneværelse. 

Hallo - de der bamser i mit hår var mega street. Ikke noget garn til det her barn!

Nu er jeg imidlertid blevet voksen og har ikke ligefrem samme slags behov for at opretholde en eller anden form for street cred. Nu stiler jeg nærmere efter krea cred, som jeg kalder det. (Siden jeg fandt på ordet for to sekunder siden.) Man kunne også kalde det housewife cred, men så er der sikkert nogle feminister et sted, der protesterer. Men det er ihvertfald sådan noget der sker, når man opretter en account på Pinterest og opdager, at ens liv ikke er komplet, før man har hæklet, syet eller strikket 99% af inventaret i ens hjem (jeg sidder altså over mht. hjemmehæklede bind). Jeg begyndte at holde øje med min mors strikkeprojekter, og så en dag hentydede jeg svagt, at jeg da måske nok på en måde faktisk hvis det var sådan næsten godt kunne finde på at tænke på at prøve at lære at strikke. Og så styrtede vi i Tante Grøn og så gik jeg igang. 

Jeg har haft gang i nogle forskellige strikkeprojekter og var glad for, at jeg nu også kunne være en af dem, der sad og strikkede mens vi øvede med Cantarellerne. Men så var det, jeg opdagede, at der var én der hæklede (Hej Mie! =P) - angiveligt fordi hun syntes, det gik meget stærkere og altså ikke havde tålmodighed til det der strikning. Hun har da også flere gange antydet, at jeg da med mit strikketempo nok skulle blive færdig med min strikkede bolero inden for de næste par årtier. Jeg kan stadigvæk godt lide at strikke, men blev lidt imponeret over, HVOR hurtigt det går, når man hækler og hvordan man kan lave alle mulige andre ting end bare tøj og grydelapper.

I et anfald af voldsom hybris satte jeg mig for at lære at hækle ved hjælp af internettet - det kunne vel for filan ikke være så svært - og det var det faktisk heller ikke! Hurra for YouTube, Pinterest og garnstudio.dk. Og jeg er i øjeblikket totalt bidt af en gal hækler - jeg elsker hvor hurtigt det går og hvordan man næsten ikke bruger noget garn på det.

Det første, jeg fik hæklet var dem her:




Det var meningen, de skulle være bordskånere til kopper og glas - såkalte coasters. De blev imidlertid lidt større, end jeg havde regnet med, så de kan i princippet også bruges til gryder og andre varme ting.

Derefter lavede jeg den her:



En mobilpose/holder/lommedims. Jeg har nemlig ikke fået købt mig et cover til min nye iPhone 5s, så jeg tænkte det kunne være en hyggelig måde at beskytte den på. Bemærk venligst, at jeg ved samme lejlighed lige har syet en knap i - hvabehar!


Og som det sidste nye har jeg hæklet jeg dem her:


Det er også bordskånere til kopper, men efter en anden opskrift. De blev lavet som fødselsdagsgave til min gode veninde Karoline, og de blev suppleret med en hæklenål og et sæt stoppenåle - jeg har nemlig lovet hende, at jeg ville lære hende at hækle. Så nu skal jeg til at omvende endnu en stakkels sjæl til hækledjævelen! Men det bliver garanteret hyggeligt, især fordi det sikkert kommer til at involvere rødvin.

Jeg har faktisk tænkt mig at have den frækhed som sådan en grøn hæklenybegynder at belære jer om, hvordan jeg har lavet dem. Der følger nemlig snart et nyt indlæg med en opskrift og billeder der viser, hvordan man gør. Jeg skal også nok vise jer mine strikkeprojekter, men i og med, at jeg ikke er nået at blive færdig med ret meget af det, må det lige vente lidt. Så hold øje med bloggen! Tak fordi, du læste med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar