onsdag den 1. april 2015

Salat med rød spidskål og forårsløg



Denne opskrift fik jeg engang af min svigermor, men ved ikke, hvor den stammer fra derudover. Jeg ved bare, at det er en af de bedste salater i verden! Her er det vidst dressingen, der gør det, for selve salaten er åndssvagt simpel. Især fordi jeg denne gang har udeladt mandler, som ellers er med i den oprindelige opskrift - jeg var nemlig doven og syntes, den smagte fantastisk i sig selv.

Og nej, det er er ikke en fejl: rød spidskål, ikke rødkål! Jeg har ikke prøvet med rødkål, men det kan man sikkert godt. Opskriften var oprindeligt med almindelig spidskål, men da jeg fandt den røde slags, som jeg aldrig har brugt før, blev jeg nødt til at prøve det. Især på grund af farven. SO PRETTY. Men altså, almindelig spidskål er helt fint. 

Salat:
1/2 spidskål
3 forårsløg
(Mandler, gerne saltede)

Dressing:
1 dl. olivenolie
4-5 spsk citronsaft
1 spsk sennep
1 tsk soya
1/2 tak salt
1/2 peber

Dressing: 
Bland alle ingredienser bortset fra olie i en skål. Når det er samlet, hældes olien i lidt efter lidt, mens der røres. Man kan også hælde den i en beholder med låg og ryste.

Salat:
Skyl og snit kålen i så fine strimler som muligt. Snit forårsløg i skiver, både det hvide og det grønne, og bland de to ting i en salatskål.

Hæld dressingen over - jeg brugte al dressingen, men hvis du synes, den er meget stærk, kan du holde igen og gemme dressingen i køleskabet, hvor den kan holde flere dage. Tilføj mandler, hvis du har lyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar