tirsdag den 25. marts 2014

Heksens Urtehave i Vinduet

Kender I det, at man er I Ikea, og man så kommer hjem med alle mulige underlige dimser, man ikke troede, man manglede? Som for eksempel et sæt med 6 forskellige krydderurtefrø, papbægre til at dyrke dem i og jordbriketter. Okay, denne gang var det faktisk ikke helt spontant – jeg havde opdaget, at de fandtes i Ikea, men det er først i denne omgang, jeg har fået frøene til at overleve. Hurra!

Jeg har en vision om, at jeg i fremtiden, når jeg har fået et totalt rustikt hus på landet, også har opbygget den perfekte urtehave som outshiner enhver middelalderklosterhave. Alle nonnerne vil sukke og udbryde ”Ak, eders urtehave er i sandhed et mirakel, eder må have nem adgang til Plantorama”. Så kan jeg nemlig gå rundt med bare tæer og blomster i håret og snippe nogle krydderurter af og smide dem i heksekedlen og hygge mig helt vildt. Man kan jo bruge dem til alt muligt! De dufter så godt, de SMAGER godt og er SÅ meget billigere end hvis man køber en dusk i supermarkedet. Man kan vidst endda lave sine egne urteteer, som skulle have alle mulige sunde egenskaber. Om jeg har mange katte og rodet hår og vorter? Nej, hvorfor spørger I?

Nå, men jeg faldt altså over Ikeas ”Fröer”, som de hedder – fnis, er Svensk ikke nuttet? Der er 3 i hver pakke, en med koriander, basilikum og timian, og en med persille, oregano og citronmelisse. De koster 15 kr. for en pakke med 3 ting i, men så får man som sagt jord og bægre med og skal ikke bruge andet indtil de er store nok til at blive omplantet til potter. Jeg glæder mig især til at få frisk basilikum og persille ved hånden, da jeg konstant støder på opskrifter hvor det indgår, men for filan, hvor er timian også bare lækkert! Jeg har kun erfaring med oregano i kødsovs og på pizza (men der er det til gengæld obligatorisk) og koriander havde jeg blandede oplevelser med i quesadillas – det smager lidt underligt af sæbe, men jeg har hørt, at det er en acquired taste. Som Camilla Plum vidst nok har sagt, handler det om at blive voksen og kunne lide sådan nogle ting som koriander, ligesom spegesild (ikke at jeg så lige har fået prøvet DET.)

Jeg købte og såede frøene en gang sidst i februar, præcis hvornår kan jeg ikke huske. Som der stod, man skulle på emballagen, pakkede jeg plastikfilm rundt om bøtterne til frøene begyndte at spire. Jeg sørgede for at prikke huller i filmen, så der stadig var en smule luftcirkulation og gav dem vand en gang om dagen. Generelt gælder det vidst nok, at krydderurter hellere skal have for lidt vand end for meget, så en gang om dagen er nok, og de skal aldeles ikke svømme i det. Min kloge mor siger, at jorden faktisk godt må tørre lidt ud inden man giver dem vand igen. Omkring d. 10. marts så de sådan her ud:

Fra oven er det timian, citronmelisse, koriander, basilikum, persille og oregano. 

Og bare rolig, der er ikke varme på radiatoren! Jeg har desværre ikke noget sydvendt vindue, men altanvinduet her peger mod øst-sydøstish, så planterne får lys fra solopgang indtil omkring kl. 14:30. Jeg har hørt et sted, at der ikke sker alverden ved at de får lidt fred fra solen i nogle timer om dagen, så det går nok. Frøene var så småt begyndt at spire efter 4-5 dage, men oreganoen var underligt splejset og havde noget der lignede et spindelvævsagtigt lag over sig – min teori er, at de har fået for meget vand og var begyndt at rådne af det. Jeg sagde inderligt undskyld til dem for min lemfældige omgang med vandhanen, men de fik det desværre ikke bedre. Efter et par dage, hvor jeg vandede meget sparsomt lignede det, at de alle var døde, men så begyndte to af spirerne at vokse videre, og det ser nu faktisk ud til, at de har tænkt sig at overleve. Godt kæmpet, lille plante. Koriander lignede, at den ikke havde tænkt sig at spire, men en morgen, da jeg gik ind for at stirre kærligt på dem og ae dem (som min kæreste vil bevidne nærmest er blevet et excentrisk ritual for mig) var de pludseligt sprunget op af jorden og havde overhalet de andre spirer i højden. Og sådan blev de ved. Citronmelissen voksede lidt langsomt, men den ser ud til at være robust nok og er nok bare lidt sløv i optrækket.

Fra 18. marts. Her kan I se de to skud oregano, som overlevede. (Nederste potte)

Og her er vi så idag! Oreganoen ser forholdvist frisk ud, ikke?

Elsker, elsker, ELSKER at sidde og dufte til dem. Det er dog kun timian og basilikum, som umiddelbart dufter endnu, men dat smell! Jeg var en bøllemis og tog et blad basilikum igår (kun fordi det var faldet af) og spiste - men jeg må have tålmodighed. De smager ikke rigtigt af noget endnu. Der skulle vidst gå omkring 4 uger endnu, før de kan høstes.

Basilikum. Mors lille pestoplante! Ja, du er! Ja, du er så!

Timian. Hvis man kunne få timianparfume så ville jeg bade i det.

Citronmelisse. Hvad bruger man dig til? Det må Google vide. Muligvis noget dessert.

Oregano. Hold ud! Du skal pryde min pizza!

Persille. Den mest brugte krydderurt i Danmark. Jeg forstår godt, hvorfor.

Koriander. Sæbefyr - jeg skal nok prøve at vænne mig til dig. For resten, er der nogen der ved, om det er meningen, den skal være så ranglet? Kan man gøre noget ved det?

Nu handler det om at overveje, hvilke potter jeg skal plante dem om i, når tiden kommer og hvordan man vænner dem til klimaet udenfor. My babies are getting so big! Anyway. Før det bliver mærkeligt, må jeg nok hellere slutte indlægget. Tak, fordi I læste med!

Follow my blog with Bloglovin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar